Közérdekű Információk

I. Magyarországi Romák Országos Önkormányzata

  1. Hivatalos név: Magyarországi Romák Országos Önkormányzata
    Képviseli: Aba-Horváth István
    Székhely: 1074, Budapest, Dohány utca 76.
    Telefonszám:  (+36-1)-322-8903
    Központi elektronikus levélcím: mroo@mroo.hu
    Honlap: www.mroo.hu
  2. Magyarországi Romák Országos Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzata
  3. Közfeladatot ellátó szerv szervezeti felépítése és azok feladatai
    1. Magyarországi Romák Országos Önkormányzata
      Elnök: Aba-Horváth István
      Az Önkormányzat nevében és képviseletében aláírási és kötelezettségvállalási joggal az
      elnök önállóan rendelkezik.
      Az elnök feladat- és hatásköre:
      a) képviseli az Önkormányzatot;
      b) ellátja a Közgyűlés által határozati formában rögzített feladati kataszterben szereplő egyes,
      rá átruházott feladat- és hatásköröket;
      c) összehívja és vezeti a Közgyűlés üléseit;
      d) javaslatot tesz a hivatalvezető személyére, és – a felmentés esetét kivéve – munkáltatói jogot
      gyakorol a hivatalvezető felett;
      e) egyéb munkáltatói jogot gyakorol az Önkormányzat intézményeinek, gazdálkodó és egyéb
      szervezeteinek vezetői felett;
      f) felfüggesztheti a bizottság döntését, ha az ellentétes a Közgyűlés határozatával, vagy sérti az
      Önkormányzat érdekeit;
      g) indítványozhatja a bizottság összehívását;
      h) írásos beszámolót készít a Közgyűlés részére az előző ülés óta történt – az önkormányzati
      feladatellátáshoz és hatáskör gyakorlásához kapcsolódó – főbb eseményekről és tárgyalásokról;
      i) a tanácsnok megállapításait, javaslatait ismerteti a Közgyűléssel;
      j) média megjelenései során köteles az Önkormányzat jó hírét megvédeni.

Elnökhelyettesek:

      1. Erősné Balogh Szilvia
      2. Duka László János
      3. Tatai Ferenc
      4. Rézműves János

Az elnökhelyettesek az elnök irányításával annak munkáját segítik, ellátják az elnök
által rájuk bízott feladatokat.
Az elnökhelyettesek a helyettesítési jogkörben ellátott hatáskörök gyakorlására az elnök
által írásban történő kijelölésük sorrendjében jogosultak.

Tanácsnokok

Az Országos Roma Önkormányzat tanácsnokai és feladatkörei
(1) Az Országos Roma Önkormányzat roma hagyományokért és nyelvápolásért felelős tanácsnoka: Bernáth Bálint
(2) Országos Roma Önkormányzat közművelődési tanácsnoka: Orsós Ferenc
(3) Az Országos Roma Önkormányzat roma nemzetiségi pályázatokért felelős tanácsnoka: Horváth Zsolt

Az Országos Roma Önkormányzat roma hagyományokért és nyelvápolásért felelős
tanácsnokának feladatai:
– Az Országos Roma Önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottságával együttműködve
figyelemmel kíséri az Önkormányzat által fenntartott oktatási intézmények roma nemzetiségi
nevelési, roma nyelv és hagyományápolást érintő szakmai tevékenységét;
– Az Országos Roma Önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottságával együttműködve
véleményezi a roma nemzetiségi nevelést érintő, törvény, rendelet, tanterv, és tankönyvkiadási
koncepciók tervezeteit,
– Az Országos Roma Önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottságával együttműködve
javaslatot tesz az Önkormányzat által fenntartott oktatási intézmények roma hagyományok és
roma nyelvápolás fejlesztését érintő kérdésekben;
– Kapcsolatot tart az ország területén működő roma nyelvet és tradicionális hagyományokat
őrző, ápoló szervezetekkel.
Országos Roma Önkormányzat Közművelődési tanácsnokának feladatai:
– Az Országos Roma Önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottságával valamint az
önkormányzat intézményhálózati tanácsnokával együttműködve figyelemmel kíséri az
Önkormányzat által alapított Országos Roma Kulturális és Média Centrum közművelődést
érintő szakmai tevékenységét;
– Az Országos Roma Önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottságával valamint az
önkormányzat intézményhálózati tanácsnokával együttműködve javaslatot tesz az
Önkormányzat által alapított Országos Roma Kulturális és Média Centrum, mint
közművelődési intézmény működését és fejlesztését, a művelődés színvonalának javítását
érintő kérdésekben;
– Kapcsolatot tart az ország területén működő önkormányzati és nem önkormányzati fenntartású
roma művelődési intézményekkel;
– Véleményt nyilvánít a művelődés és művészet területét érintő egyes önkormányzati
kitüntetések, elismerő címek odaítélésével kapcsolatos ügyekben.
Az Országos Roma Önkormányzat roma nemzetiségi pályázatokért felelős
tanácsnokának feladatai:
– Tanácsnoki munkája során kapcsolatot tart és együttműködik Országos Roma Önkormányzat
roma nemzetiségi önkormányzati kapcsolatokért, civilszervezeti kapcsolatokért felelős
tanácsnokaival valamint az önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottságával.
– Országos Roma Önkormányzat roma nemzetiségi önkormányzati kapcsolatokért,
civilszervezeti kapcsolatokért felelős tanácsnokaival együttműködve azok útján a civil
szervezetek és roma nemzetiségi önkormányzatok részére szakmai tájékoztatást nyújt a roma
kulturális-, művészeti és közösségi célú pályázatok elkészítéséhez.
– Tanácsnoki munkája során részt vesz a roma nemzetiségi pályázatok döntés-hozó
bizottságában.

Pénzügyi Bizottság

Tagjai:

    1. Bordás Géza elnök
    2. Vajda László tag
    3. Németh Tibor tag
    4. Lukács József tag
    5. Balogh Mihály tag
Feladatai

(1) A Pénzügyi Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) tagjainak száma 5 fő.
(2) A Bizottság feladata az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél, szervezeteinél:
a) az éves költségvetési tervezetnek, a féléves és éves beszámoló tervezetének véleményezése;
b) a pénzügyi folyamatok figyelemmel kísérése és értékelése;
c) a pénzügyi döntések (különösen hitelfelvételek) megalapozottságának vizsgálata;
d) a pénzügyi jogszabályok és belső szabályzatok hatályosulásának vizsgálata.
(3) A Bizottság a vizsgálatának megállapításait jelentés formájában haladéktalanul megküldi
a Közgyűlésnek, amely a jelentésről soron kívül dönt.
(4) A döntés elmaradásáról, továbbá, ha a Közgyűlés a Bizottság vizsgálati megállapításaival
nem ért egyet, illetve a szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a Bizottság tájékoztatja a
kormányhivatalt és az Állami Számvevőszéket.
(5) Vagyonnyilatkozatok beérkezésének ellenőrzése.
(6) Nyilvántartja és ellenőrzi a képviselői vagyonnyilatkozatokat, lefolytatja a
vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásokat.

Magyarországi Romák Országos Önkormányzatának Hivatala

Képviseli: Nagy Zsolt hivatalvezető
Székhely: 1074, Budapest, Dohány utca 76.
Telefonszám:  (+36-1)-322-8903
Központi elektronikus levélcím: hivatal@mroo.hu
Honlap: www.mroo.hu

(1) A Hivatal az Önkormányzat által alapított költségvetési szerv.
(2) A Hivatal feladatai:
1. az Önkormányzat szerveként formai és törvényességi szempontból előkészíti és végrehajtja
annak határozatait, ellátja az Önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos feladatokat, így
különösen:
a) végrehajtja a testületi és átruházott hatáskörben meghozott tisztségviselői határozatokat;
b) ellátja a költségvetési szervi gazdálkodás szerinti feladatait;
c) ellátja az Njtv. szerinti ideiglenes kezelői feladatokat.
2. a képviselők munkájának segítése;
3. a képviselői vagyonnyilatkozat önkormányzati honlapon történő nyilvánosságra hozatala;
4. az Önkormányzat által fenntartott köznevelési intézmények vonatkozásában a működéssel
összefüggő, pénzügyi kötelezettségvállalással nem járó, az egyéb jogszabályokban a fenntartó
számára előírt feladatok ellátása;
5. a nemzeti köznevelésről szóló törvény által a fenntartó részére előírt kötelezettségek
végrehajtása, betartása és betartatása;
6. a köznevelési intézményekre vonatkozó, jogszabályban előírt – kizárólagos jogkörök
kivételével – a tanév rendjéhez igazodó, illetve azzal összefüggő fenntartói feladatok ellátása;
(3) A Hivatal feladatai ellátásának részletes szabályait, belső rendjét és módját a Hivatal
Szervezeti és Működési Szabályzata határozza meg. A Hivatal Szervezeti és Működési
Szabályzatát a Közgyűlés fogadja el.
1.5.1. A hivatalvezető
(1) A Közgyűlés az elnök javaslatára, pályázat alapján, határozatlan időre, jogszabály által
megállapított képesítési feltételeknek megfelelő hivatalvezetőt nevez ki a Hivatal élére. A
felmentés jogát a Közgyűlés gyakorolja.
(2) A kinevezés vezetői megbízásnak minősül.
(3) A hivatalvezető helyettesítésére és munkájának segítésére hivatalvezető-helyettes nevezhető
ki. A hivatalvezető-helyettes feladatait a hivatalvezető útmutatásai alapján, annak szakmai
felügyelete mellett végzi. A hivatalvezető-helyettes a hivatalvezető akadályoztatása esetén, a
hivatalvezető helyett jár el.
(4) A hivatalvezető feladatai:
1. jelzi a Közgyűlésnek, az elnöknek és a bizottságnak, ha eljárásaiknál és döntéseiknél
jogszabálysértést észlel;
2. vezeti a Hivatalt, ellátja az ehhez kapcsolódó munkáltatói jogkörbe tartozó feladatokat, e
körben kinevezi a Hivatal köztisztviselőit, illetve a Hivatal nem köztisztviselő munkavállalóival
egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyt létesít, és a Hivatal dolgozói felett gyakorolja a
munkáltatói jogokat;
3. szabályozza a Hivatal belső működésének rendjét;
4. gondoskodik a Közgyűlés működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;
5. előkészíti a testületi döntéseket, tanácskozási joggal részt vesz az üléseken;
6. évente beszámol a Közgyűlésnek a Hivatal tevékenységéről;
7. a hivatalvezető ellátja az önkormányzati költségvetés, a zárszámadás és az önkormányzati
pénzügyi beszámolók összeállításával kapcsolatos feladatokat;
8. a Közgyűlés, a bizottság és a társulás ülésének jegyzőkönyvét az ülést követő tizenöt napon
belül – amennyiben az Njtv. vagy egyéb jogszabály eltérően nem rendelkezik – a Nemzeti
Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül megküldi
a kormányhivatalnak.

Közgyűlés

Az Magyarországi Romák Országos Önkormányzata Közgyűlésének tagjai

Aba-Horváth István elnök
Balogh András
Balogh Zoltán
Barkóczi Géza
Bernáth Bálint tanácsnok
Bogdán Ferenc
Brandt Róbert
Duka László János elnökhelyettes
Erősné Balogh Szilvia elnökhelyettes
Galyas József
Góman János József
Horváth Elemérné
Jakab István
Károlyi Zsolt
Lukács József PB tag
Menyhért Attila
Nádasdi József
Németh Tibor PB tag
Orsós Ferenc tanácsnok
Orsós Margit
Pálfi István
Patkás Julianna
Rézműves János elnökhelyettes
Rupa Éva
Sárközi József
Szegedi József
Szőrös Vilmos
Sztojka István
Tar József István
Tatai Ferenc elnökhelyettes
Turó Tamás
Vajda László PB tag
Váradi József
Virág István
Zsigmond Károly
Balogh Mihály PB tag
Bordás Géza PB elnök
Dancs Mihály
Dancsné Iváncsik Erika
Farkas Sándor
Horváth József
Horváth Zsolt tanácsnok
Makula Zoltán
Sempergel Kálmán
Tóth Áron
Váradi Gábor
Varga Zoltán

Elérhetőségük az Önkormányzat Képviselők menüpontjában található.

Törvényességi felügyelet

Budapest Főváros Kormányhivatal

Cím: 1056 Budapest, Váci utca 62-64
Postacím: 1364 Bp., Pf.: 234
Telefonközpont: +36-1-328-5862
e-mail: budapest@bfkh.gov.hu
honlap: www.kormanyhivatal.hu/hu/budapest

Ügyfélszolgálat : 1056 Budapest, Váci utca 62-64 hétfő 13:00 – 16:00 szerda 8:00 – 12:00 és 13:00-16:00 péntek 8:00 – 12:00

Állami Számvevőszék

Cím: 1052 Budapest, Apáczai Cs. J. u. 10.
Postacím: 1364 Budapest 4. Pf. 54
Telefon: +36-1-484-9100
Fax: +36-1-484-9200
Honlap: www.asz.hu
E-mail: szamvevoszek@asz.hu

Intézmények

Országos Roma Foglalkoztatási Központ

Intézményvezető: Jakus László
Székhely: 1074, Budapest, Dohány utca 76.
Telefonszám:  (+36-1)-322-8903
Email: jakus.laszlo@oronk.hu
Honlap: www.mroo.hu
Az Országos Roma Foglalkoztatási Központ Alapító okirata

Országos Roma Kulturális és Médiacentrum

Intézményvezető: Farkas Mihály
Székhely: 1074, Budapest, Dohány utca 76.
Telefonszám:  (+36-1)-322-8903
Email: farkas.mihaly@mroo.hu
Honlap: www.mroo.hu
Az Országos Roma Kulturális és Médiacentrum Alapító okirata

Országos Roma Misszió

Intézményvezető: Kádár Katalin
Székhely: 1074, Budapest, Dohány utca 76.
Telefonszám:  (+36-1)-322-8903
Email: kadar.katalin@mroo.hu
Honlap: www.mroo.hu
Az Országos Roma Misszió Alapító okirata

Országos Roma Sportközpont

Intézményvezető: Balogh Fruzsina
Székhely: 1074, Budapest, Dohány utca 76.
Telefonszám: (+36-1)-322-8903
Email: balogh.fruzsina@mroo.hu
Honlap: www.mroo.hu

Teleki József Általános Iskola és Szakiskola

Buzás József Intézményvezető
Székhely: 3044, Szirák, Petőfi út 32.
Telefonszám: (+36-32)-485-017
Központi elektronikus levélcím: sziraksuli@gmail.com
Honlap: www.telekisuli.hu
OM azonosító: 201439

Tiszapüspöki Általános Iskola

Dorka Zoltánné mb. Intézményvezető
Székhely: 5211, Tiszapüspöki, Fő út 85.
Telefonszám: (+36-56)-445-004
Központi elektronikus levélcím: tpiskola@gmail.com
Honlap: altisk-tiszapuspoki.edu.hu
OM azonosító: 200891

II. Tevékenységre, működésre vonatkozó adatok

  1. A közfeladatot ellátó szerv feladatát, hatáskörét és alaptevékenységét meghatározó, a szervre vonatkozó alapvető jogszabályok
    A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. tv. (továbbiakban:Njtv) https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100179.tv
    Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100189.tv
    Magyarországi Romák Országos Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzata
    Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzat
  2. Magyarországi Romák Országos Önkormányzata feladata, tevékenysége

    Njtv. 113.§ A helyi nemzetiségi önkormányzat – jogszabályi keretek között – át nem ruházható hatáskörében, minősített többséggel határozza meg törvényes működésének feltételeit, így
    a) szervezete és működése részletes szabályait az alakuló ülést követő három hónapon belül, továbbá módosítja azt a szükségessé válást követő harminc napon belül,
    b) a nemzetiségi önkormányzat elnevezését, jelképeit, az általa képviselt nemzetiség ünnepeit,
    c) vagyonleltárát, törzsvagyona körét és a tulajdonát képező vagyon használatának szabályait,
    d) *  a használatába adott, tulajdonba vagy vagyonkezelésbe vett, egyéb módon rendelkezésére bocsátott állami vagy önkormányzati vagyon kezelésére, használatára, működtetésére vonatkozó szabályokat, továbbá e körben megköti a szükséges megállapodásokat,
    e) gazdálkodó és más szervezet alapítását vagy az ezekben való részvételt,
    f) önkormányzati társulás létrehozását vagy társuláshoz való csatlakozást,
    g) feladat- és hatáskör átvételét más önkormányzattól,
    h) amit törvény vagy a szervezeti és működési szabályzat ilyenként határoz meg.

    Njtv. 114. § (1) A helyi nemzetiségi önkormányzat át nem ruházható hatáskörében dönt:
    a) elnöke, elnökhelyettese megválasztásáról,
    b) bizottság létrehozásáról,
    c) bírósági ülnökök megválasztásáról,
    d) *  költségvetéséről és zárszámadásáról,
    e) hatáskörébe tartozó kinevezésről, vezető megbízásról,
    f) pályázat, állami támogatás iránti kérelem, igénylés benyújtásáról, támogatásról történő lemondásról,
    g) olyan ügyben, amely törvény vagy a szervezeti és működési szabályzat szerint át nem ruházható hatáskörébe tartozik.
    (2) A tulajdonost megillető jogosultságokról a nemzetiségi önkormányzat testülete át nem ruházható hatáskörében minősített többséggel határoz.

    117. § (1) *  Az országos nemzetiségi önkormányzat a 113. §-ban foglaltak szerint meghatározza törvényes működése feltételeit, dönt a 114. § szerinti ügyekben azzal, hogy az országos nemzetiségi önkormányzat legfeljebb négy elnökhelyettest választ, továbbá át nem ruházható hatáskörben, minősített többséggel dönt: * 
    a) székhelyéről,
    b) az általa képviselt nemzetiség országos ünnepeiről,
    c) rendelkezésére álló rádió- és televízió csatorna felhasználásának elveiről és módjáról,
    d) a rendelkezésére álló közszolgálati rádió és televízió műsoridő felhasználásának elveiről,
    e) a nemzetiségi közösség számára jogsegélyszolgálat létrehozásáról és működtetéséről, továbbá a települési nemzetiségi önkormányzatok számára információs szolgálat működtetéséről,
    f) a nemzetiségi utónévjegyzék összeállításáról, a nemzetiségi utónévvel kapcsolatos megkeresésekről,
    g) nemzetiségi médiumoknak az e törvény szerinti országos nemzetiségi önkormányzati állami támogatásból történő támogatásáról,
    h) egyéb, törvény által meghatározott feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekről.

    (2) *  Az országos nemzetiségi önkormányzat kötelező közfeladata:
    a) amennyiben a településen nemzetiségi önkormányzat nem működik, ellátja az adott nemzetiségi közösséggel kapcsolatosan a településen jelentkező érdekképviseleti, érdekvédelmi feladatokat,
    b) *  a vármegyei önkormányzat által ellátott önkormányzati feladatok kapcsán – törvényben meghatározott – érdekképviseleti, érdekvédelmi tevékenységet fejt ki,
    c) ellátja az általa képviselt nemzetiség érdekeinek országos szintű képviseletét és védelmét,
    d) a nemzetiségi kulturális autonómia fejlesztése érdekében országos szintű nemzetiségi intézményhálózatot tart fenn,
    (3) *  Az országos nemzetiségi önkormányzat elláthatja továbbá a 116. § (1) bekezdésében felsorolt közfeladatokat, valamint az érintett miniszter engedélyével szociális ellátó intézmény alapítására és fenntartására jogosult.

    117/A. § *  (1) Az országos nemzetiségi önkormányzat közgyűlése legkorábban az országgyűlési képviselők általános választását megelőző naptári év október 1-jén, legkésőbb az országgyűlési képviselők általános választásának kitűzését követő húsz naptári napon belül, át nem ruházható hatáskörében határozatban dönt a nemzetiségi lista állításáról.
    (2) A döntésből személyes érintettség miatt a közgyűlés tagja nem zárható ki.
    (3) A döntésnek – e törvényben megjelölt egyéb feltételeken túl – tartalmaznia kell
    a) a jelöltek nevét és a listán elfoglalt helyük sorszámát, továbbá
    b) a jelöltek személyi azonosítóját.
    (4) *  A döntés – a személyi azonosító kivételével – nyilvános. A döntést legkésőbb a döntést követő naptári napon írásba kell foglalni és – a személyi azonosító kivételével – az országos nemzetiségi önkormányzat honlapján közzé kell tenni. A döntésről készült jegyzőkönyvet legkésőbb a döntést követő harmadik naptári napig írásba kell foglalni és az országos nemzetiségi önkormányzat törvényességi felügyeletét ellátó fővárosi és vármegyei kormányhivatalnak meg kell küldeni.
    (5) E § alkalmazásában a 101. § (1) bekezdés c) pontja szerinti képviselet esetén a megbízás érvényességéhez a megbízott személy nevét és személyi azonosítóját a megbízás tényével együtt tartalmaznia kell az (1) bekezdés szerinti döntésnek. A megbízás együttesen magában foglalja az országgyűlési képviselők választásán állított országos lista bejelentésével, adatainak módosításával, visszavonásával és az országos listával kapcsolatos egyéb kapcsolattartói feladatok ellátásával kapcsolatos képviseletet.
    (6) A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 130. § (3) bekezdésében és 207/A. §-ában foglalt hatáskörök gyakorlásához a közgyűlés döntése szükséges, amelyre az (1)–(5) bekezdésben – az (1) bekezdés szerinti határidő kivételével –, továbbá a 117/B. §-ban foglaltakat alkalmazni kell.
    117/B. § *  (1) A 117/A. § (1) bekezdése szerinti döntés elleni jogorvoslatként kizárólag közigazgatási nemperes eljárás indítható. A közigazgatási nemperes eljárás megindítására a központi névjegyzékben az országgyűlési képviselők választására is kiterjedő hatállyal nemzetiségi választópolgárként szereplő választópolgár, az országos nemzetiségi önkormányzat által állított nemzetiségi listán szereplő jelölt, a listaállítást megelőző általános országos nemzetiségi önkormányzati választáson listát állító nemzetiségi jelölő szervezet, az országos nemzetiségi önkormányzat közgyűlésének tagja, továbbá az ügyben érintett természetes vagy jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet – különösen a települési és a területi nemzetiségi önkormányzat, a 2. § 14. pontja szerinti nemzetiségi szervezet, illetve a 2. § 15. pontja szerinti nemzetiségi egyesület – jogosult. A közigazgatási nemperes eljárás megindítására és elbírálására a Ve.-nek a Nemzeti Választási Bizottság határozatának felülvizsgálatára vonatkozó szabályait kell alkalmazni a (2), (4) és (5) bekezdésben foglalt eltérésekkel.
    (2) *  A közigazgatási nemperes eljárást az országos nemzetiségi önkormányzat törvényességi felügyeletét ellátó fővárosi és vármegyei kormányhivatal útján kell megindítani. A kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb a 117/A. § (1) bekezdése szerinti döntés közzétételétől számított harmadik naptári napon megérkezzen a fővárosi és vármegyei kormányhivatalhoz. A kérelemhez a döntésről készült jegyzőkönyv kivételével minden bizonyítékot mellékelni kell. A fővárosi és vármegyei kormányhivatal a jogorvoslati kérelmet és mellékleteit, valamint a döntésről készült jegyzőkönyvet a közgyűlés döntésének közzétételét követő negyedik naptári napon felterjeszti 9 óráig a Fővárosi Törvényszékhez. A felterjesztés fővárosi és vármegyei kormányhivatal általi elmulasztása esetén az elkésettség jogkövetkezményeit nem lehet alkalmazni.
    (3) *  A fővárosi és vármegyei kormányhivatal az eljárásban érintett szerv, amely a törvényes határidőben a 117/A. § (1) bekezdése szerinti döntés ellen közigazgatási nemperes eljárást indíthat.
    (4) Közigazgatási nemperes eljárás indítására e törvény rendelkezésének súlyos megsértésére hivatkozással lehet felülvizsgálati kérelmet benyújtani. A felülvizsgálati kérelem alapján a Fővárosi Törvényszék a közgyűlés döntését helybenhagyja vagy megsemmisíti.
    (5) *  A Fővárosi Törvényszék a határozatáról tájékoztatja a kérelmezőt, az országos nemzetiségi önkormányzatot, a fővárosi és vármegyei kormányhivatalt, valamint a Nemzeti Választási Bizottságot.
    (6) *  A jogorvoslati kérelem hiányában jogerőre emelkedett közgyűlési döntésről a fővárosi és vármegyei kormányhivatal haladéktalanul tájékoztatja a Nemzeti Választási Bizottságot.

    118. § (1) Az országos önkormányzat
    a) véleményt nyilvánít az általa képviselt nemzetiségeket e minőségében érintő jogszabályok tervezetéről,
    b) véleményt nyilvánít a nemzetiségek védelmével kapcsolatos két- és többoldalú nemzetközi megállapodások hazai végrehajtásáról és kezdeményezi az abban foglaltak érvényesítéséhez szükséges intézkedések megtételét,
    c) a képviselt nemzetiségek csoportjait érintő kérdésekben közigazgatási szervektől tájékoztatást kérhet, részükre javaslatot tehet, a hatáskörükbe tartozó ügyekben intézkedést kezdeményezhet,
    d) egyetértési jogot gyakorol – az adott nemzetiséget közvetlenül érintő kérdésekben – a fejlesztési tervekkel kapcsolatban,
    (2) *  A nemzetiség történelmi hagyományokkal rendelkező településeinek és építészeti emlékeinek megőrzésével és ápolásával kapcsolatos jogszabály (ide nem értve a helyi önkormányzat rendeletét) és a köznevelési törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletek megalkotásakor – a nemzetiséghez tartozók oktatási önigazgatását érintő kérdésekben – az országos önkormányzatok véleményének kikérése szükséges.

    119. § (1) Az országos önkormányzati feladat- és hatáskörök az országos önkormányzat közgyűlését illetik meg. A közgyűlés a feladat- és hatáskörét az át nem ruházható hatáskörök kivételével az elnökére, bizottságára, hivatalára, valamint – e törvényben meghatározottak szerint – társulására átruházhatja.
    (2) A közgyűlés szervei: az elnök, az – egy vagy több – elnökhelyettes, a bizottság és a hivatal.
    (3) Az országos önkormányzat a szervezeti és működési szabályzatában részletesen szabályozza az országos nemzetiségi önkormányzat hivatala működését.
    (4) *  Az országos nemzetiségi önkormányzat hivatala foglalkoztatottjainak jogviszonyára (ide nem értve a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyokat) a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
    (5) *  A nemzetiségi önkormányzat által fenntartott nemzetiségi kulturális és tudományos intézmények foglalkoztatottjainak jogviszonyára a munka törvénykönyvéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

    6. MROÖ által fenntartott adatbázisok illetve nyilvántartások leíró adatai:
    1. EPER (számlázás, könyvelés)
    2. SALDO (számlázás, könyvelés, eszköznyilvántartás, házipénztár)
    3. ERSTE Electra (banki utalások)
    4. KSH (statisztikai adatok)
    5. ÁNYK (nyomtatványok)
    6. MÁK (törzskönyvi nyilvántartás)
    7. E-ADAT MÁK (adatátvitel)